Vanaf januari 1927 maakt Serge Eisenstein aantekeningen voor een filmproject Das Glashaus of Glass House; hij gebruikte beide. Het begint als een doorkijk op Amerika: ironisch, als parodie op de Hollywood clichés. Maar ook met enthousiasme over de optische mogelijkheden met de transparantie van het glas. Eisenstein speelt met mogelijkheden om dagelijkse handelingen op conventionele wijze te filmen, om dan plotseling het camerastandpunt te wijzigen en zo een zekere vervreemding te creëren.  Het essay bestaat uit een vertaling van zijn aantekeningen, illustraties van Eisenstein en een toelichting op de ontwikkeling van het project en de verbanden met glasarchitectuur en andere kunstenaars.

L.M. VD Rohe: Hochhaus am Bahnhof

Grenslandschappen.html
Gevonden_in_de_hemel.html
Grenslandschappen.html
Grenslandschappen.html
Grenslandschappen.html
Grenslandschappen.html
Gevonden_in_de_hemel.html
Gevonden_in_de_hemel.html
Grenslandschappen.html